Friday 9 March 2012

Perlembagaan Malaysia




Yang Di-Pertuan Agong
Perlembagaan Malaysia..kita sering mendengar akan perkataan ini..tapi,tahukah anda apa itu perlembagaan Malaysia dan isi kandungan nya??
hah..inilah undang-undang agung sesebuah negara. Di Malaysia, perlembagaan inilah menjaga hak peribumi dari semua aspek. Dikenali juga sebagai perlembagaan persekutuan, perlembagaan ini telah dibahagikan kepada 16 bhgian dan 13 jdual yang menjaga setiap aspek penting sesebuah negara..

pendek kata, perlembagaan ini lah yang menjadi sumber rujukan bagi isu-isu berat kerana ia dianggap sebagai undang-undang tertinggi di Malaysia..dan berdasarkan perlembagaan ini juga, Islam diiktiraf sebagai agama rasmi Malaysia. Manakala, definisi umum seorang melayu ialah seseorang yang beragama Islam, lazimnya berbahasa melayu dan mengamalkan adat istiadat melayu..tetapi pada hari ini, semua itu bukan lagi menjadi kayu ukur bagi orang melayu ini kerana, globalisasi telah mengubah segala galanya….


Bekas Yang Di-Pertuan Agong Malaysia

Berbalik kepada isu Islam sebagai agama rasmi Malaysia, Yang Di-Pertuan Agong pula merupakan ketua agama Islam di Malaysia dan Raja-raja Melayu adalah ketua agama bagi negeri-negeri.. Namun begitu, dasar demokrasi yang di amalkan membolehkan agama lain berkembang dan penggunaan bahasa lain untuk berkomunikasi..Apa yang penting ialah bahasa melayu adalah bahasa Kebangsaan bagi Malaysia..

1 comment: